Het ANP voor de zakelijke markt gaat tot de kern

Eline Deijs:  Het ANP voor de zakelijke markt gaat tot de kern

Het Algemeen Nederlands Persbureau ANP is al sinds 1934 een baken van kwaliteitsjournalistiek. Het persbureau beweegt ook al decennia innovatief mee met de soms turbulente en razendsnelle ontwikkelingen in het medialandschap. Nieuwe technologie, nieuwe producten, nieuwe snelheden, maar nooit ten koste van de kernwaarden van het ANP: kwaliteit en betrouwbaarheid. Het ANP is al tijden niet alleen een journalistiek bedrijf, bedoeld voor kranten, radiostations, internetsites of omroepen. Het ANP heeft ook naam op de zakelijke markt, als partner voor bedrijven, instellingen en overheden.

Eline Deijs is nu ruim een jaar commercieel directeur van het ANP. Ze is medeverantwoordelijk voor de activiteiten op de zakelijke markt. ,,We hebben als team de afgelopen tijd vooral de onderscheidende kracht van het ANP sterker benadrukt. De kwaliteit, of wellicht beter de autoriteit, van het ANP is vooral om zowel journalistiek als op de zakelijke markt door te dringen tot de essentie. Onze aanpak gaat naar de kern. We kijken vanuit een diepgewortelde journalistieke cultuur naar wie, wat, waar, waarom en hoe en we kiezen met onze klanten het beste product of de effectiefste aanpak. Het ANP weet als een geen ander hoe om te gaan met informatiestromen, big data, effectieve communicatie, digitale tools en platforms.’’

Wat heeft Het ANP voor de zakelijke markt dan te bieden?

,,We zijn al meer dan tachtig jaar de spil in het Nederlandse medialandschap. We coveren de gebeurtenissen, we ordenen de informatiestromen op maat, we stellen de agenda samen waarmee andere media- of andere bedrijven hun koers bepalen, we helpen partners met hun communicatie, we adviseren over een mix van communicatieplatforms, over slimme timing en over effectiviteit van communicatie in een steeds ingewikkelder digitaal landschap. Het ANP dekt de hele cirkel af. ’’

,,We zijn ook ijzersterk in het monitoren van media; de traditionele media, de sociale media en de onlinemedia. We hebben de innovatieve middelen en de kennis om het monitoren van duizenden bronnen op maat uit voeren, waarbij we ook kijken naar de teneur van media-uitingen. Zo helpen we zakelijke partners om op basis van goede en betrouwbare data relevanter, actueler, beter zichtbaar en beter vindbaar te zijn.  Het ANP heeft als geen ander de expertise opgebouwd. We hebben goed zicht op langjarige maatschappelijke ontwikkelingen en trends, maar we kennen ook het nieuws al voordat het overal nieuws is.’’

,,Voor de zakelijke markt helpen we partners zicht en grip te krijgen op de kern van hun communicatievragen en -wensen. Je kunt zeggen dat dit een journalistieke aanpak is, die uiteindelijk onze klanten helpt om in kaart te brengen wat nu echt het verhaal van hun bedrijf of organisatie is. En welk kanaal en welke vorm passen dan het best om de boodschap over het voetlicht te brengen? Wat is de beste timing en de beste doelgroep en hoe brengen we het vervolg en de effectiviteit goed in beeld? Hoe waarderen we die effectiviteit? Het ANP wil partner zijn in die hele keten van vragen en acties.’’

Wat zijn concrete producten die het ANP voor de zakelijke markt levert?

Allereerst bieden we monitoring en analyse van meer dan 5.000 relevante nieuwssites, van geschreven media tot social media. Dat kunnen we doen op brede thema’s zoals ontwikkelingen en trends in bepaalde sectoren, maar ook heel gericht op event, merk, publicatie of als hulpmiddel tijdens crisiscommunicatie. Wat wordt er gezegd, door wie en hoe? Vragen die ook onze journalisten zich dan stellen.‘’

,,Met ons product ANP Inzage kunnen we bedrijven, overheden en instellingen op de eerste rij zetten om berichtgeving te volgen. Met deze dienst kunnen bedrijven realtime meelezen met de inhoud van het zogeheten de ANP hartslag van het nieuws.  We zetten ze daarmee op voorsprong ten opzichte van andere. Met ANP360 kunnen we de monitoring effectief presenteren, duidelijk en inzichtelijk. ANP360 Dashboard is een nieuw product dat ANP Inzage en ANP360 integreert, met volledige monitoring van sociale media. ‘’

,,Maar we doen veel meer. We produceren voor onze partners ook content. We helpen klanten in die zin ook concreet met het communiceren van hun kernboodschappen. Dat kan op vele manieren en in alle combinaties, met geschreven teksten, foto’s, videopersberichten of bijvoorbeeld een blog. Net als het journalistieke deel van het ANP beheersen we alle platforms en vormen van content. Daarmee bereiken we de juiste mensen of partijen, op de juiste momenten en met het grootste effect. En we innoveren met steeds nieuwere technologie. Kijk ook naar onze ANP App, die nieuws, agenda, service en eerste mediamonitoring biedt aan mobiele gebruikers. Dat is een uniek product.’’

Bijt dat elkaar niet, nationale persbureau en dienstverlener voor de zakelijke markt?

,,Nee, dat zijn in uitvoering en verantwoordelijkheid gescheiden werelden. Daarop ziet de hoofdredactie van het ANP ook toe. Maar uiteraard profiteren we van elkaar. We hebben enerzijds de onbetwistbare objectieve journalistieke kwaliteit en het uitgebreide journalistieke netwerk in binnen- en buitenland. Anderzijds hebben we de zakelijke tools en kennis verzameld en ontwikkeld om koers te houden in dit medialandschap en daarvan profiteren de ANP-journalisten ook weer. Het zijn deze aanvullende expertises binnen de ANP-bedrijfscultuur die ons een zeer interessante zakelijke partner maken. Wij combineren wat geen enkele andere partij kan bieden. ‘’

,,Alle onderdelen van het ANP hanteren dezelfde criteria voor kwaliteit. Maar we bewaken ook elkaars speelvelden. Als wij organisaties helpen met het maken en vertellen van hun  verhalen, branded content, dan gebeurt dat uit naam van de klant en door gebruik te maken van professionele schrijvers die nadrukkelijk niet behoren tot de ANP-redacties.’’

Er zijn bureaus die dezelfde kwaliteit garanderen en zich ook onderscheidend noemen.

,,Toch is er maar één ANP en zijn geschiedenis en ervaring zijn uniek in die zin. Communicatieprofessionals weten ons al vele jaren te vinden omdat het ANP de kwaliteit en de capaciteit heeft om het waar te maken. Ik heb geen enkele reden bescheiden te doen over de expertise en het niveau van onze organisatie. We vormen al decennia  het hart van het nieuws en we fungeren als baken voor professionele mediapartijen.  We dringen door tot de kern en weten er effectieve en bruikbare communicatie van te maken, zowel in journalistieke producten zoals iedereen het ANP kent, als in innovatieve zakelijke producten. Ik durf te zeggen dat niemand daaraan kan tippen.’’

ANP_essentieelstst_def

 

 

Probeer ANP Monitoring een maand gratis
Over Florian Boelman Florian Boelman is marketingmanager bij het ANP: “ Op het moment dat je via content de kennis van collega’s en klanten wilt delen is het een luxepositie om te werken in een organisatie die content ademt“.

Neem contact op
Florian Boelman