Mediamonitoring: zet het in als nieuwsoverzicht voor je klanten [case]

Het precies bijhouden van al het nieuws en relevante ontwikkelingen is voor een enkele onderneming al een behoorlijke taak. Laat staan voor een brancheorganisatie. Netbeheer, brancheorganisatie voor alle Nederlandse energienetbeheerders, maakt daarvoor gebruik van automatische mediamonitoring. De tijdrovende interne knipseldienst kon de deur uit.

Netbeheer is de brancheorganisatie voor alle Nederlandse energienetbeheerders. De organisatie heeft een publieke taak en de aangesloten energiebedrijven hebben geen concurrentie. Hierdoor staat marketing en naamsbekendheid van de brancheorganisatie niet hoog op de agenda. Consumenten hebben niet of nauwelijks met Netbeheer te maken, dus daar willen ze niet onnodig in investeren. Daarentegen maakt de organisatie wel veel werk van mediamonitoring. Martijn Boelhouwer, woordvoerder van Netbeheer: “We willen weten wat er in de buitenwereld en politiek speelt en onze leden van deze informatie voorzien.”

Voorheen werden de kranten en tijdschriften voor Netbeheer handmatig gecontroleerd op relevant nieuws. Deze artikelen werden letterlijk uitgeknipt. “We kregen ons nieuws in de loop van de dag. Dat kon veel sneller, goedkoper en beter. Toen hebben we besloten dit anders in te richten en een automatiseringsslag te slaan.”

Netbeheer koos voor een mediamonitoring tool dat het nieuws ‘s morgens digitaal aanlevert. “Mijn dag begint met een mailtje met alle relevante nieuwsitems uit de landelijke media, Haags nieuws en nieuws uit Brussel. Dit zijn de drie bronnen die voor ons van belang zijn. Ik heb het direct in de ochtend in mijn inbox en kan indien nodig direct actie ondernemen”, zegt Boelhouwer.

‘Ik kan direct indien nodig actie ondernemen’

Informatievoorziening naar leden

De mediamonitoring dient als informatiebron voor Netbeheer, maar ook als communicatiemiddel richting de leden. Het nieuws uit de externe media wordt hiervoor aangevuld met intern nieuws. Op die manier zijn de leden in één keer op de hoogte van alles wat speelt in de sector. “We kunnen en willen niet meer zonder. We krijgen ook van de leden te horen dat de nieuwsoverzichten zeer goed gewaardeerd worden en een welkome aanvulling zijn op de eigen informatievoorziening.”

“In onze branche kan de thematiek snel veranderen. Er ontstaan nieuwe vaktermen die we graag in de gaten willen houden. Deze kunnen we toevoegen en gaan direct mee in de monitoring. Hetzelfde geldt voor vakbladen. Daar zit ook veel beweging in en dan is het fijn als we bepaalde titels of bronnen kunnen toevoegen, waarbij de veranderingen per direct actief zijn.”

Ondanks de hoge mate van automatisering, komt er ook nog een menselijke check aan te pas. “Daar zijn we erg blij mee. Je kunt een heleboel automatisch laten aansturen, maar niet alle begrippen zijn eruit te filteren. Een slimme meter in de meterkast is iets anders dan een slimme meter van Van Persie op het voetbalveld. Dit soort zaken wordt er dan uitgehaald, waardoor wij een accuraat en relevant nieuwsoverzicht krijgen. Hierbij profiteren we ervan dat er mensen achter het systeem zitten die verstand van media en de thematiek hebben.”

 

Dit artikel verscheen eerder op Frankwatching.com

Over Florian Boelman Florian Boelman is marketingmanager bij het ANP: “ Op het moment dat je via content de kennis van collega’s en klanten wilt delen is het een luxepositie om te werken in een organisatie die content ademt“.

Neem contact op
Florian Boelman